Blog

.: wizerunek pracodawcy :.

Data dodania: 18.03.2016

Znane chińskie przysłowie głosi: „Uważaj czego sobie życzysz, bo jeszcze się spełni”. Z powodzeniem można je przenosić na wiele dziedzin życia – jak chociażby to zawodowe. Przyjrzyjmy się zatem pragnieniom polskich pracowników wyrażonym w badaniu Randstad Award 2016, międzynarodowym sondażu poświęconym wizerunkowi pracodawców. Co będzie, gdy się ziszczą? Czy staną się dla zatrudnionych trampoliną do zawodowego rozwoju, czy też kotwicą z jednej strony zapewniającą stabilizację, a z drugiej nie pozwalającą na dalszą ekspansję i zbieranie nowych doświadczeń?
Tegoroczna, szósta już edycja Randstad Award w naszym kraju dosyć dokładnie obrazuje potrzeby i preferencje pracowników na rynku pracy. Już trzeci rok z rzędu najważniejszym czynnikiem świadczącym o atrakcyjności pracodawcy jest wynagrodzenie i związane z nim świadczenia pracownicze – tak twierdzi 67% badanych, kiedy wskazuje pięć najistotniejszych kryteriów oraz niemal 30% ankietowanych, gdy wybiera tylko jedną przesłankę. Kolejny pod względem wagi czynnik wpływający na postrzeganie firmy to gwarantowana przez nią stabilność zatrudnienia – aż 58% respondentów wymienia ją w grupie pięciu czynników, a 19% wybiera jako koronny atrybut. Niemniej ważna, i w stosunku do poprzednich edycji badania – coraz ważniejsza, jest atmosfera pracy – tutaj wskazania wynoszą odpowiednio 56%, co oznacza, że zatrudnionym zależy na tym, aby swoje zawodowe obowiązki wykonywać bez nadmiernego stresu. Z kolei pracodawcy są w stanie zadbać o ten obszar relacji z pracownikami niemal bez ponoszenia nakładów finansowych, powinni więc na ten aspekt zwrócić szczególną uwagę w momencie, gdy kreują własny wizerunek.
Badani wskazywali również, że liczą się dla nich: ciekawe zadania (46%), work-life balance (41%), dogodna lokalizacja (ok. 30%), elastyczność czasu (25%) oraz wysokiej jakości szkolenia (20%).
Oczywiście oczekiwania pracowników w dużej mierze zależą od ich płci – dla mężczyzn liczą się wyzwania, możliwość rozwoju, dostęp do najnowszych technologii i możliwość korzystania z produktów i usług najwyższej jakości. Z kolei kobiety preferują wysokość wynagrodzenia, pracownicze benefity, stabilizację i przyjazną atmosferę. Podobne zróżnicowanie oczekiwań wynika z wieku – ci młodzi są żądni zawodowych przygód, najlepiej na międzynarodowym gruncie i liczą na elastyczność, starsi dbają o bezpieczeństwo i finansową stabilność.
Czy polskie firmy są w stanie sprostać oczekiwaniom? 10 marca, na uroczystej Gali Randstad Award, przedstawiono tych, którzy robią to najlepiej. Na pierwszym miejscu uplasowała się KGHM Polska Miedź, a tuż za nią Polskie Linie Lotnicze LOT. Trzecią lokatę w pracowniczym rankingu uzyskał Samsung Electronics Polska, a w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze: Volvo Polska,  Toyota Motor Manufacturing Poland, GlaxoSmithKline Pharmaceuticals, PGNiG, PGE Polska Grupa Energetyczna, Bayer i Polskie Sieci Elektroenergetyczne. Zestawienie powstało dzięki wypowiedziom 8000 Polaków, którzy w jasny i precyzyjny sposób podali cenne dla przedsiębiorców wskazówki, pozwalające na tworzenie konkurencyjnych miejsc pracy. Jednak przy budowaniu usatysfakcjonowanych zespołów pracowniczych warto pamiętać o chińskim powiedzeniu: „Uważaj czego sobie życzysz…”, bo jak to w biznesie bywa, wszytskie aspekty trzeba dobrze wyważyć.
 (kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości