Blog

.: przez telefon :.

Data dodania: 17.01.2017

Zakładanie firmy przez telefon stało się rzeczywistością. I to w Polsce! Kto by pomyślał, skoro jeszcze 15 lat temu procedura zakładania działalności gospodarczej w naszym kraju była żmudna, czasochłonna i wymagała biegania od urzędu do urzędu i od instytucji do instytucji. Na szczęście te czasy minęły, mam nadzieję, że bezpowrotnie. Pierwszym ułatwieniem dla planujących założenie własnego przedsiębiorstwa było tzw. „jedno okienko”, w którym można było zarejestrować działalność. Później pojawiła się możliwość zakładania firmy przez Internet, a teraz Ministerstwo Rozwoju uruchomiło infolinię, za pomocą której potencjalny przedsiębiorca może dopełnić formalności rejestracyjnych. Po okresie pilotażowym, podczas którego usługa była osiągalna jedynie dla nielicznych, teraz stała się ogólnodostępna. Wystarczy zadzwonić pod numer 801055088, pod którym konsultant – pracownik Centrum Pomocy Przedsiębiorcy biznes.gov.pl, odpowie na wszelkie pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności oraz bezboleśnie przeprowadzi nas przez procedurę wypełniania wniosku, wprowadzając dane do systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Ciekawym udogodnieniem dla niezdecydowanych lub lubiących pomyśleć dłużej jest możliwość przerwania rozmowy i powrotu do niej w późniejszym czasie. Po zakończaniu telefonicznej procedury przedsiębiorca otrzyma sms wraz z numerem zarejestrowanego wniosku – po to, aby udać się do dowolnego urzędu gminy, gdzie pracownik wydrukuje potrzebny dokument i przedłoży go do podpisu. Ci, którzy posługują się profilem zaufanym, bankowością elektroniczną lub posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny mogą wiosek podpisać zdalnie za pośrednictwem Internetu – w systemie CEIDG. Jak na razie nowe rozwiązanie działa wzorcowo – w odróżnieniu do infolinii operatorów sieci telekomunikacyjnych, na połączenie z konsultantem nie trzeba długo czekać, ale być może to kwestia ilości interesantów. Pracownicy Centrum Pomocy Przedsiębiorcy udzielają porad w języku polskim i po angielsku, szybko, wyczerpująco i cierpliwie. Jednak wypełnianie wniosku i udzielanie odpowiedzi na nurtujące klientów pytania to nie jedyne zadania infolinii. Przez telefon można będzie również dokonać zmian we wpisie do ewidencji, zawiesić prowadzoną działalność lub zupełnie ją zlikwidować. Co więcej – ideą rozwiązania jest także przypominanie przedsiębiorcom o zbliżających się ważnych datach i istotnych zdarzeniach, a więc kontakt z założenia ma być obustronny. To naprawdę fajne rozwiązanie, które znacznie uprości wszelkie formalności związane z zakładaniem i prowadzeniem firmy. Jeśli chcemy budować gospodarkę na mikro i małych przedsiębiorstwach podobnych rozwiązań powinno być więcej. Tylko takie podejście pozwoli na kreowanie dobrego klimatu wokół prowadzenia działalności. Być może pozwoli również na awans w rankingach typu „Doing Business” W świetle najnowszego raport Banku Światowego z 2017 widać, iż w Polsce biznes ma się coraz lepiej – zajęliśmy 24. miejsce wśród 190 gospodarek biorących udział w badaniu. Jednak cały czas utrzymujemy znaczny dystans do gospodarek wysoko rozwiniętych.
(kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości