Blog

.: w poszukiwaniu równowagi :.

Data dodania: 12.04.2014

Statystyki są nieubłagane – dane zgromadzone przez Państwową Inspekcję Pracy wskazują, że najwięcej skarg pracowniczych dotyczy nieterminowej wypłaty wynagrodzeń:  tylko na Mazowszu w 2012 roku zatrudniający zalegali z wypłatą 30 mln złotych dla blisko 8 tysiąca osób z 274 zakładów. Z kolei w 2013 roku ten problem dotknął 9,5 tysiąca pracowników zatrudnionych w 315 firmach. Innym, równie częstym problemem, z którym musi zmierzyć się PIP jest to, że wielu pracodawców nie przestrzega czasu pracy zatrudnionych, zwiększając przydzielane godziny nadliczbowe ponad dopuszczalną miarę. Nic więc dziwnego, że utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, określanej krótkim mianem „work-life balance” wydaje się być w naszym kraju bardziej pobożnym życzeniem niż standardem zarządzania personelem. Tymczasem w krajach zachodnich tendencje są zgoła odwrotne – przetrzymywanie pracowników w przedsiębiorstwie jest passé, bo jak pokazuje doświadczenie wypoczęty pracownik to lepszy pracownik. Z tego powodu w szwedzkim  Göteborgu postanowiono skrócić urzędnikom czas pracy  do 6 godzin, co ma poprawić wydajność i przynieść wymierne oszczędności wynikające z wyższej frekwencji zatrudnionych i efektywniejszego wywiązywania się ze swoich obowiązków. Z kolei we Francji wprowadzono przepis, w myśl którego po zakończeniu pracy zatrudniony nie może być nękany telefonami czy służbowymi mailami – wszystkie sprawy muszą poczekać do następnego dnia roboczego.  Po godzinie 18 pracownik ma wręcz obowiązek wyłączenia telefonu komórkowego, a szefowi nie wolno zakłócać życia domowego podwładnych. No cóż, też bym tak chciała! Inną receptę na uzyskanie „dobrostanu”  zatrudnionych mają Japończycy. Konstruują oni szereg programów pracowniczych, w ramach których oferują dopłaty do zdrowych posiłków, darmowe szczepionki, indywidualne konsultacje dotyczące rozwiązywania problemów prawnych, inwestowania, przeciwdziałania stresowi  czy stylu życia. W końcu zadowolony pracownik to lepszy pracownik… Więcej informacji związanych z „work-life balance” znajdziecie tutaj.
(kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości