PROGRAM
Założenia programowe
Olimpiada Przedsiębiorczości jest formą współzawodnictwa edukacyjnego, podczas którego oceniane są wiedza, umiejętności oraz postawy (w tym przede wszystkim szeroko rozumiane postawy przedsiębiorcze), a także wyrażające je zachowania przedsiębiorcze.
Cele
- Zwiększenie zainteresowania uczniów tematyką ekonomii, zarządzania przedsiębiorstwem, psychologii i etyki biznesu, przedsiębiorczości.
- Poszerzenie wiedzy uczniów na temat ekonomii, zarządzania i nauk pokrewnych.
- Rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w otoczeniu, a także dostrzegania ich wpływu na rzeczywistość ekonomiczno-społeczną.
- Zwiększenie świadomości roli postawy przedsiębiorczej w funkcjonowaniu na rynku gospodarczym oraz rynku pracy.
- Zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych udziałem w olimpiadzie przedmiotowej jako formie sprawdzenia się oraz podnoszenia wiedzy i rozwijania umiejętności w zakresie edukacji ekonomicznej.
- Zwiększenie motywacji uczniów do poszerzania wiedzy i wzmacniania umiejętności z zakresu edukacji ekonomicznej oraz aktywnego uczestnictwa w działaniach kształtujących postawy przedsiębiorcze.
- Podniesienie kompetencji społecznych, w tym postawy współdziałania oraz uczciwej rywalizacji.
- Podniesienie rangi przedmiotu „Podstawy Przedsiębiorczości” i przyznanie przedsiębiorczości właściwego zadania w systemie edukacji.
Metodyka
Przebieg poszczególnych etapów Olimpiady opiera się na metodach sprawdzających zarówno wiedzę, umiejętności, jak i postawy oraz formach zarówno indywidualnych, jak i grupowych.
Rodzaj stosowanych metod uzależniony jest od stopnia Olimpiady – im wyższy, tym większe nastawienie na sprawdzenie umiejętności oraz postaw.
I stopień Olimpiady – eliminacje szkolne (jednoetapowe)
1. etap – TEST (praca indywidualna)
II stopień Olimpiady – eliminacje okręgowe (dwuetapowe):
1. etap – TEST (praca indywidualna)
2. etap – ZADANIE SYTUACYJNE z obroną rozwiązania przez Komisją (praca grupowa)
III stopień Olimpiady – eliminacje centralne (trzyetapowe):
1. etap – TEST (praca indywidualna)
2. etap – ELEVATOR PITCH - prezentacje "pomysłu na własny biznes" z pytaniami Komisji (praca indywidualna)
3. etap – Quiz "1 z 10" (praca indywidualna w grupie)
Dwuetapowość II stopnia (eliminacje okręgowe) oraz trzyetapowość III stopnia (eliminacje centralne) Olimpiady Przedsiębiorczości, zakładająca, że w pierwszej części zawodnicy wypełniają test, w drugiej zaś stosowane są metody odwołujące się do umiejętności, postaw i zachowań przedsiębiorczych (zadanie sytuacyjne, prezentacja w interakcji z komisją oceniającą) ma zapewnić z jednej strony wysoce zobiektywizowaną formę sprawdzania wiedzy, z drugiej zaś umożliwić komisji ocenę umiejętności i postaw.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny Olimpiady jest zgodny z podstawą programową przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości i rozszerzony o zagadnienia związane z hasłem przewodnim edycji.
Zakres tematyczny tworzą: blok stały oraz blok zmienny, związany z corocznie ustalanym hasłem przewodnim.
- Stały blok tematyczny jest niezmienny dla wszystkich edycji Olimpiady i obejmuje – wynikające wprost w podstawy programowej przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości – następujące obszary:
- Gospodarka rynkowa
- Rynek finansowy
- Rynek pracy
- Przedsiębiorstwo
- Zmienny blok tematyczny ustalany jest corocznie dla każdej edycji Olimpiady i związany jest z problematyką wynikającą z hasła danej edycji.
Hasło przewodnie piętnastej edycji Olimpiady to „Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Kultura, Struktura, Pracownik”.
LITERATURA
Literatura zalecana w przygotowaniach do XV edycji Olimpiady zawiera podręczniki i publikacje z różnorodnych dziedzin bezpośrednio związanych z przedsiębiorczością.
Wśród pozycji zwartych na liście znajdują się opracowania, które stanowią źródło wiedzy z obszarów takich jak: marketing, finanse, psychologia społeczna oraz zarządzanie.
Spis publikacji poświęconych bieżącemu hasłu zmiennemu został rozszerzony w bloku II „Dodatkowa literatura związana z hasłem zmiennym”.
Zachęca się ponadto do lektury czasopism wyszczególnionych w bloku III, do śledzenia bieżących wydarzeń gospodarczych, a także do zapoznania się z aktami prawnymi wymienionymi w bloku IV.
I. Pozycje książkowe:
- Winch W., Winch A., Negocjacje, Difin, 2010.
- Buszko A., Uwarunkowania współczesnych zachowań w organizacji, Difin, Warszawa 2013.
- Garbarski L. (red.), Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011.
- Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna, PWE, Warszawa 2016.
- Jabłonowska L., Winch S., Wachowiak P., Prezentacja profesjonalna, Difin, Warszawa 2008.
- Juchnowicz M. (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim, PWE, Warszawa 2014.
- Kowalewski K., Moczydłowska J., Nowe koncepcje zarządzania ludźmi, Difin, Warszawa 2014.
- Kozak A., Sowińska-Wróbel A., Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać, PWN, Warszawa 2016.
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2014.
- Ostrowska D., Niedźwiecka E., Podstawy finansów przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2015.
- Robbins S., Judge T., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
- Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2012.
- Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa 2014.
- Rutkowski A., Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa 2016.
- Skrzypek J., Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa 2012.
- Szymańska K. (red.), Kompendium technik i metod zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
- Tracy B., Negocjowanie, MT Biznes, Warszawa 2014.
- Tuczko J., Zrozumieć finanse, Difin, Warszawa 2013.
- Moduły dydaktyczne na platformie e-learningowej Olimpiady Przedsiębiorczości.
II. Dodatkowa literatura związana z hasłem zmiennym:
- Listwan T. (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim - podejścia, metody, narzędzia. Problemy zarządczo-ekonomiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014.
- Mazur B., Zarządzanie w warunkach różnorodności zasobów ludzkich, Wyższa Szkoła Finansów w Białymstoku, 2009.
- Warwas I., Oblicza zarządzania różnorodnością w Polsce, Wyd. Nieoczywiste. Warszawa 2019.
- Borkowska S. (red.), Kształtowanie zaangażowania pracowników w kontekście zarządzania różnorodnością, IPiSS, Warszawa 2016.
- Gross-Sołacka E., Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji, Difin, Warszawa 2018.
III. Czasopisma:
- "Harvard Business Review Polska".
- "Personel i Zarządzanie".
- "Przegląd Organizacji".
- "Organizacja i Kierowanie".
- "e-mentor".
- "Forbes".
- "Marketing i Rynek".
- "Media & Marketing Polska".
- "Businessman.pl".
- "StartUp Magazine".
- "MyCompany
oraz prasa omawiająca bieżące wydarzenia gospodarcze.
IV. Akty prawne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, w tym:
- Kodeks spółek handlowych.
- Kodeks pracy.
- Kodeks cywilny.
- Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.
V. Roczniki statystyczne GUS.