Literatura zalecana podczas przygotowań do XXI edycji Olimpiady

Zalecany wykaz lektur do XXI edycji Olimpiady obejmuje podręczniki oraz publikacje dotyczące przedsiębiorczości, biznesu i zarządzania. W ramach bloku II – „Literatura bloku (hasła) zmiennego” – zawiera listę pozycji związanych z aktualnym tematem przewodnim. Uczestnikom rekomenduje się również zapoznanie z czasopismami wymienionymi w bloku III, śledzenie bieżących wydarzeń gospodarczych oraz analizę aktów prawnych wskazanych w bloku IV.

Ponadto zawodnika przygotowującego się do zawodów obowiązują treści podręczników dopuszczonych do nauczania przedmiotu Biznes i zarządzanie.

 I. Literatura bloku podstawowego:

  1. Banaszczak-Soroka U., Rynki finansowe. Organizacja, instytucje, uczestnicy, wyd. 3, C.H. Beck, Warszawa 2019.
  2. Borowski K., Metody inwestowania na rynkach finansowych, Difin, Warszawa 2018.
  3. Cabała P., Wawak S. (red.), Zarządzanie projektami. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2022.
  4. Dorosz A., Finanse osobiste, PWE, Warszawa 2023.
  5. Garbarski L., Krzyżanowska M. (red.), Marketing. Sztuka konkurowania i współpracy, Poltext, 2023.
  6. Gasparski W. (red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2024.
  7. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 5 zmienione, PWE, Warszawa 2017.
  8. Gołębiowski G. (red.), Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2020.
  9. Jabłonowska L., Winch S., Wachowiak P., Sztuka prezentacji. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2019.
  10. Kałucki K., Negocjacje, Difin, Warszawa 2022.
  11. Katner W. J. (red.), Prawo gospodarcze i handlowe, wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.
  12. Koźmiński A. K., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D., Pikos A., Zarządzanie. Nowe otwarcie, Poltex, Warszawa 2023.
  13. Obłój K., Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, Warszawa 2017.
  14. Ostrowska D., Niedźwiecka E., Podstawy finansów przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2015.
  15. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2019.
  16. Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 3, PWE, Warszawa 2017.
  17. Śledziewska-Kołodziejska K., Włoch R., Gospodarka cyfrowa: Jak nowe technologie zmieniają świat, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020 (PDF do pobrania: https://wuw.pl/data/include/cms//Gospodarka_cyfrowa_Sledziewska_Katarzyna_Wloch_Renata_red_2020.pdf).
  18. Trocki M. (red.), Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa 2013.
  19. Waśkowski Z. (red.), Marketing. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2022.
  20. Waśniewski K., Opolski K., Biznesplan. Jak go budować i analizować, wyd. 6, CeDeWu, 2020.
  21. Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Łódź, 2020.
  22. Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
  23. Moduły dydaktyczne na platformie e-learningowej Olimpiady Przedsiębiorczości - Biznes i Zarządzanie.


II.
 Literatura bloku (hasła) zmiennego:

  1. Ciszewska-Mlinaric M., Wąsowska A., Obłój K., Strategia korporacji, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2021.
  2. Czakon W., Jak powstają wielkie strategie? I dlaczego nie wszystkie muszą być wielkie, Wydawnictwo PWE, 2024.
  3. Dec P., Masiukiewicz P., Restrukturyzacja przedsiębiorstw. Zarządzanie kryzysem, Wydawnictwo PWN, 2024.
  4. Gierszewska G., Jaksa M., Ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechnika Warszawska, 2023.
  5. Obłój K., Myśl strategicznie. Jak przygotować i zmieniać organizację w odpowiedzi na wyzwania otoczenia, Wydawnictwo Poltext, 2022.
  6. Roth G., Kurtyka M., Zarządzanie zmianą. Od strategii do działania. Jak połączyć wizję, ludzi i organizację w służbie strategii, wyd. 5, Wydawnictwo CEDEWU, 2025.


III. Czasopisma:

  1. „Personel i Zarządzanie"
  2. „Przegląd Organizacji"
  3. „Organizacja i Kierowanie"
  4. „e-mentor"
  5. „Forbes"
  6. „Media Marketing Polska"
  7. „Magazyn MIT Sloan Management Review Polska"
  8. „Marketing w praktyce"
  9. „Businessman.pl"
  10. „My Company"

oraz prasa codzienna, omawiająca bieżące wydarzenia gospodarcze.


IV. Akty prawne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, w tym:

  1. Kodeks spółek handlowych.
  2. Kodeks pracy.
  3. Kodeks cywilny.


V. 
Roczniki statystyczne GUS.

Testy interaktywne

 Wśród funkcji przedsiębiorstw według H. Fayola wyróżnia...

techniczne, handlowe,...
handlowe, kontrolne,...
techniczne, handlowe,...
organizacyjne, handlowe,...

Sprawdź się!



Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości