Blog

.: polski przedsiębiorco – jaki jesteś? :.

Data dodania: 16.11.2016

Czy słowo „przedsiębiorca” brzmi dumnie? – musicie sobie sami odpowiedzieć na to pytanie, bo ciągle jeszcze to sformułowanie dużej części społeczeństwa kojarzy się pejoratywnie, a w polskiej świadomości wciąż pokutują pewne stereotypy związane z postrzeganiem osób „pracujących na własny rachunek”. Być może wynika to z braku tradycji związanej z przedsiębiorczością lub tego, co badacze fachowo nazywają kapitałem kulturowym. Nie da się zaprzeczyć, że kultura przedsiębiorczości sięga zaledwie roku 1988, kiedy to uchwalona została ustawa o swobodzie działalności gospodarczej – wcześniej „prywaciarze” traktowani byli jako wrogowie klasowi, którzy sprytem, nieuczciwością i wyzyskiem dorabiali się znacznego majątku. Niestety nadal wiele osób sądzi, że przedsiębiorca to bogacz, cwaniak i kombinator, który nie przestrzega prawa, ucieka od płacenia podatków, wcale się nie przepracowuje, zbyt często jeździ na wakacje i najzwyczajniej w świecie wykorzystuje podwładnych.
Ostatnie badania zatytułowane „Polscy przedsiębiorcy: odbiór społeczny a obraz medialny” przeprowadzone przez instytut Kantar Public dowiodły, że często postrzegamy przedsiębiorców przez pryzmat naszych doświadczeń. Jeśli mamy w rodzinie lub dobrze znamy osobę prowadzącą działalność gospodarczą, zazwyczaj przypisujemy całej grupie cechy pozytywne, chociaż w swoich ocenach jesteśmy bardziej surowi, niż ci, którzy przedsiębiorczością parają się na co dzień. To właśnie oni w swoich wypowiedziach bardzo korzystnie wypowiadają się o kolegach i koleżankach „po fachu”. Jednak jeden aspekt działalności gospodarczej przez wszystkich respondentów został oceniony negatywnie – blisko 1/3 przedsiębiorców i prawie połowa pozostałych badanych jest zdania, że polskiego biznesmena najlepiej opisują słowa „nie dba o pracowników”. 22% ankietowanych  przypisuje przedsiębiorcom nieuczciwość ( o uczciwości wspomina 13%), jednak na tym niepochlebne określenia się kończą. Spośród 14 wymienionych w kwestionariuszu cech respondenci wskazywali dla opisania biznesmenów takie jak: pracowitość (61%), kreatywność (50 %), profesjonalizm (27%), innowacyjność (26%) rzetelność (23%). Oznacza to, że obraz przedsiębiorcy wcale nie jest taki zły, jak mogłoby to wynikać ze stereotypów. Ciekawe jest jednak to, że w przekonaniu badanych medialny wizerunek osób prowadzących działalność gospodarczą jest bardziej pozytywny niż w rzeczywistości (tak odpowiedziało 46%). 27% twierdzi, że prasa, radio i telewizja ukazują rzeczywistość taką, jaka ona jest, zaś 26% uważa, że informacje docierające ze środków masowego przekazu ukazują zbyt niekorzystny wizerunek przedsiębiorców. Wydaje się więc, że polska przedsiębiorczość nadal postrzegana jest w kontekście historycznym, z tradycyjnym pojmowaniem wartości , fałszywą niechęci a do chwalenia się sukcesami i nieakceptowaniem porażek. Czy to ma szansą się zmienić?
(kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości