Blog

… prosument …

Data dodania: 24.02.2009

Nie, nie to nie jest literówka :). Prosument to nowe pojęcie, które opisuje specyficzny rodzaj konsumenta, konsumenta który spełnia przynajmniej dwa z następujących warunków:

 
  • spotyka się z opiniami innych internautów i najczęściej sam ich poszukuje, gdy planuje zakup produktu;
  • sam opisuje produkty i marki w sieci lub zadaje pytania na ich temat;
  • uczestniczy w promocjach, w których współtworzy produkty, hasła lub kampanie reklamowe (źródło).

Czyli konsument posiadający wiedzę zarówno na temat rynku jak również praw nim rządzących, ale też swoich praw na tym rynku. Osoba świadoma, niekrępująca się pytać, wymieniać opinie ale również partycypować w tworzeniu nowości rynkowych.

Prosumenci stanowią niewielki odsetek konsumentów. Moim zdaniem przyczyn takiego stanu rzeczy należy szukać:

 

-> w cały czas niewystarczającej edukacji konsumenckiej. Jestem przekonana, iż wiele osób, gdyby nie lekcje przedsiębiorczości i dwugodzinny temat dotyczący praw konsumenta, nie miałoby pojęcia o tym, że obojętnie co deklaruje sprzedawca na temat gwarancji mamy możliwości reklamacji towaru w ciągu dwóch lat – bo takie prawo daje nam ustawa, czy też że towar zakupiony przez Internet czy katalogu zawsze możemy zwrócić w ciągu 10 dni bez podawania przyczyny (jeśli nie jest używany);

 

-> w dostępności i częstotliwości korzystania z Internetu. Tylko około 48% gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu, zapewne najczęściej korzystają z niego młodzi ludzie. I to oni są najczęściej prosumentami lub kandydatami na nich.
 

M.

p.s. od dzisiaj działa opcja komentowania wpisów - zapraszam do konstruktywnej dyskusji :)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości