Blog

.: biznes e-sklepowy :.

Data dodania: 3.09.2009

 

A może by tak sklep internetowy? – takie pytanie zadaje sobie niejeden z młodych ludzi, zamierzający parać się własną działalnością gospodarczą. Można wymienić niewątpliwe plusy takiego rozwiązania: zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce”, przygotowanym przez firmę Gemius, 66% polskich internautów korzysta z e-sklepów lub internetowych aukcji i ten odsetek rokrocznie rośnie. Biorąc pod uwagę fakt, że 47% dorosłych Polaków niemal codziennie „zagląda” do sieci (zgodnie z danymi Millward Brown SMG/KRC), mamy do czynienia z dużą potencjalną grupą odbiorców. E-zakupy są łatwe, przyjemne i proste, można je zrobić o dowolnej porze dnia lub nocy, a towar otrzymać pod wskazany adres. Przy otwarciu internetowego sklepu wystarczy, że zadbamy o oprogramowanie, hosting i domenę – co zresztą możemy zakupić w pakiecie w wyspecjalizowanych firmach – oraz wprowadzimy towary do bazy. Nie musimy ich nawet mieć na składzie – bardzo popularny jest tzw. dropshipping czyli usługa wysyłania produktu bezpośrednio z hurtowni do klienta. E-sklep jedynie prezentuje dostępny asortyment w swojej witrynie, zbiera zamówienia i przekazuje je dalej. Kolejnym plusem jest to, że sklepem o każdej porze można administrować z domu, siedząc przy własnym biurku.

Jednak każdy kij ma dwa końce – w przypadku e-sklepu trudności może sprawić choćby pomysł na asortyment. Niby wydaje się to proste – przecież handlować można niemal wszystkim. Jednak w prowadzeniu sprzedaży za pośrednictwem Internetu dużą rolę odgrywa sposób i koszty dostawy. Nikt nie zostanie naszym klientem, jeśli na towar będzie musiał długo czekać lub cena produktu wraz z opłatą za dostarczenie przewyższy tę w pobliskich „tradycyjnych” sklepach. Kolejny problem to pozyskanie zaufania kupujących – bez niego właściwie nie ma co marzyć o sukcesie. Wiarygodny sprzedawca o taki, z którym łatwo można się skontaktować – i to nie tylko za pomocą e-maila. Nie bez znaczenia jest również jego wiedza o oferowanych produktach i umiejętność doradzenia potencjalnemu nabywcy przy wyborze najlepszego rozwiązania. Solidny sprzedawca to taki, który respektuje prawa konsumenta, oraz – co jest niezwykle ważne – umożliwia bezpieczne dokonanie płatności w formie najwygodniejszej dla klienta. Nie bez znaczenia dla sukcesu e-przedsięwzięcia jest łatwość odnalezienia potrzebnego towaru w witrynie sklepu. Musi być ona przejrzysta i funkcjonalna, tak aby nawigacja była niemal intuicyjna i prosta nawet dla początkującego internauty – i wcale nie myślę tu o nastolatkach, lecz o ich rodzicach, a może nawet osobach nieco starszych.

Jak widać – jeśli myślicie o biznesie internetowym – musicie rozważyć wiele jego aspektów. Najlepiej zrobić to na samym początku, w fazie rozpoczynania działalności, aby ustrzec się przynajmniej części błędów w późniejszym okresie. I na koniec jeszcze przestroga, którą w słowa ubrał francuski pisarz Marcel Proust: „Każde myślenie jest łatwe i wygodne, jeśli nie liczy się z rzeczywistością”. Można ją odnieść również do planowania.

(kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości