Blog

.: kolory i napping :.

Data dodania: 23.10.2009

Co zrobić, żeby nasi pracownicy działali efektywnie? - to pytanie zaprząta głowę niejednego menedżera. Psychologowie odpowiadają: oddziaływać kolorami, a amerykańska Napping Company postuluje wprowadzenie nap time, czyli czasu na drzemkę.

W latach 2007-2008 w Wielkiej Brytanii przebadano kilkaset osób, tak aby porównać ich wyniki w rozwiązywaniu sześciu różnych zadań biznesowych. Zmienną dla badań była kolorystyka pulpitu komputerów, na których przeprowadzano symulacje i testy.  Okazało się, że kolor czerwony pomaga w koncentracji, zwiększa czujność – zatem dobrze jest inspirować się nim przy korekcie tekstu, zapamiętywaniu niuansów lub odtwarzaniu szczegółów.  Z kolei niebieski sprzyja zachowaniom kreatywnym, niekonwencjonalnym – takie biznesowe bujanie w obłokach lub dryfowanie na falach oceanu. Można więc posłużyć się kartką w błękitnym kolorze dla przedstawienia zarysu problemu, z którym nasi pracownicy mają się zmierzyć, lub zastosować barwne akcenty w sali konferencyjnej.

Innym, niekonwencjonalnym, jednak przynoszącym dobre efekty, rozwiązaniem może być zwyczajna popołudniowa drzemka w pracy. Mark Rosekind, szef firmy Alertness Solutions , specjalizującej się w „zarządzaniu zmęczeniem", twierdzi, że dzięki kwadransowi snu zwiększymy produktywność o 35%, kreatywność o 40%, a umiejętności podejmowania decyzji o 50%. Niektóre z przedsiębiorstw bardzo poważnie traktują wspomniane liczby: pracownicy austriackiego banku Sparkasse są zachęcani do drzemki w godzinach pracy. Również w biurach i zakładach pracy tworzone są specjalne sale do relaksacji, często wyposażone w specjalne fotele – kapsuły, umożliwiające wypoczynek i drzemkę w luksusowych warunkach. 

A jak jest u nas? Przeważnie bywam w biurach, które mają ściany w neutralnych kolorach i nie słyszałam, żeby przeciętnemu Kowalskiemu czy Nowakowi przełożeni zalecali sen w godzinach pracy. A przecież opisane zależności można by wykorzystać choćby w szkołach. Postuluję więc: sala do matmy w kolorze czerwonym i 15 minut na sen przed każdą klasówką. Jeśli poskutkuje – wykorzystajcie to w prowadzeniu własnego biznesu.

(kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości