Blog

… franczyza – trudne słowo …

Data dodania: 24.09.2008

Franczyza lub franchising na rynku FMCG to w przypadku wielu sieci podstawowy kierunek rozwoju.
--> Największe pod względem ilości sklepów sieci franczyzowe w Polsce, format - sklep osiedlowy (convenience):
1. ABC – 2450 sklepów
2. Lewiatan – 1990 sklepów
3. Żabka – 1900 sklepów
4. Sieć 34 – 1200 sklepów
5. Nasz Sklep – 800 sklepów
--> Największe pod względem ilości sklepów sieci franczyzowe w Polsce , format – supermarket:
1. Albert/ Carrefour Express – 181 sklepów
2. Intermarche – 123 sklepy
3. Piotr i Paweł – 38 sklepów
(źródło: Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych)

Podstawowym do spełnienia warunkiem aby wejść na rynek FMCG jako franczyzobiorca jest oczywiście duży kapitał początkowy, który trzeba zgromadzić. Intermarche wymaga wkładu w wysokości minimum 320 tyś zł, Piotr i Paweł – 20% wartości inwestycji, czyli min. 500 tyś. zł. W zamian za to otrzymują dostęp do centrali zakupowej, która umożliwia zapatrzenie sklepu w 90% towaru i zakup produktów w najniższych cenach. Poza tym sieci wspierają swoich partnerów działaniami marketingowymi (billboardy, informatory, reklamy w mediach), wyposażają sklepy i dbają o odpowiedni ich wizerunek, szkolą pracowników.
M.
Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości