Blog

.: Net-Gens i co dalej? :.

Data dodania: 11.02.2010

Otoczenie marketingowe ciągle się zmienia, pojawiają się nowe, sprzyjające okoliczności lub też zagrożenia dla prowadzonej działalności gospodarczej. Aby utrzymać się na szczycie, albo na ten szczyt dotrzeć, przedsiębiorstwa muszą śledzić pojawiające się trendy – również te, które dotyczą czynników demograficznych.
W swojej „biblii” Philip Kotler wspomina o podziale populacji na pewne grupy wiekowe, odgrywające znaczną rolę w kształtowaniu otoczenia marketingowego.  Przytacza też charakterystyczne dla nich określenia: baby boomers, pokolenie X oraz Net-Gens, jednocześnie wskazując, że ci ostatni, „uzależnieni od Internetu” to osoby urodzone pomiędzy 1977 a 1994 rokiem. Jednak od tego czasu zdążyło już wyrosnąć nowe pokolenie konsumentów – w końcu dzieciaki z 1995 to już nastolatki „pełną gębą”. 11 stycznia 2010 opublikowano wyniki przeprowadzonego przez The Walt Disney Company EMEA, The Future Laboratory i Taylor Nelson Sofres badania młodzieży europejskiej w wieku 8-12 lat. Określono ją mianem pokolenia XD. Jest to pierwsza grupa wiekowa, dla której Internet jest „oczywistą oczywistością”, odkrycia technologiczne wcale nie dziwią - w końcu codziennie ktoś coś ulepsza lub wynajduje, zaś telefon komórkowy to narzędzie codziennego użytku – tak, jak łyżka dla Waszych rodziców i dziadków. Jednak myliłby się ten, kto stereotypowo twierdzi, że jedyną wartością dla  młodzieży jest wzorowanie się na osobach z pierwszych stron bulwarowej prasy oraz spoglądanie na świat przez pryzmat komórki i laptopa. Wspomniany sondaż, zbierający opinie od grupy 3020 dzieci z Polski, Francji, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, wskazuje na to, że XD cenią osobiste kontakty międzyludzkie – chętnie spotykają się z przyjaciółmi (30%), znacznie rzadziej korzystają z SMS-ów (15%), czatów  (14%) i telefonów (8%). Internet właściwie służy im do usprawniania kontaktu z rówieśnikami (tak stwierdziło 53% badanych), odrabiania pracy domowej (59%) i gier (74%). Co ciekawe, wygląda na to, że za 10-15 lat przybędzie nam przedsiębiorców (64% chce w przyszłości pracować „na swoim”), świadomych ekologicznie (97% deklaruje dbanie o środowisko naturalne, a 74% regularnie segreguje odpady), i  posiadających dobre przyzwyczajenia finansowe – aż 70% nie wydaje bezmyślnie pieniędzy z kieszonkowego i woli je oszczędzać. Jeśli dodamy do tego poszanowanie wartości rodzinnych i chęć wykonywania przydatnych dla społeczeństwa zawodów, otrzymamy całkiem interesującą charakterystykę pokolenia XD.
Przyjrzyjmy się jej – i wyciągnijmy wnioski – te na przyszłość i te na dziś.
(kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości