Blog

.: znany szyld :.

Data dodania: 6.04.2010

Według „testu kangura”, opracowanego na podstawie artykułu w magazynie Business Franchise, wybierając system franchisingowy dla siebie powinnam zwrócić uwagę na ten, który pozwoli na wprowadzanie nowości i ulepszeń. Powód – podobno nie lubię sztywnych ram harmonogramów i planów… Hmm, muszę to przemyśleć, ale wspomniany test określający, jaka franczyza pasuje do waszej osobowości znajdziecie tutaj. Jak do każdej psychozabawy, do tej również należy podejść z rezerwą, ale być może odpowiedź, jaką uzyskacie będzie dla Was zachętą do wejścia na rynek pod szyldem znanej sieci.
Według portalu franchising.pl w Polsce działa 326 systemów franczyzowych, 44 partnerskie i 11 opartych na licencji master, czyli posiadających wyłączność w prowadzeniu działalności na danym terenie i prawo do rekomendowania zmian w umowie i pakiecie licencyjnym. Ich zestawienie dostępne jest tutaj, a ponieważ zróżnicowanie działalności jest znaczne, można przyjąć, że każdy znajdzie coś dla siebie. Tę tezę zdają się potwierdzać wyniki raportu firmy konsultingowej PROFIT system dotyczącego rynku franchisingowego w Polsce w 2009 roku.  Według nich na rynku powstało ponad 5,5 tysiąca przedsiębiorstw działających pod szyldem znanej marki. Pojawiły się aż 124 zupełnie nowe sieci franczyzowe, choćby takie jak: odzieżowe Outlet Polska, City Hell, Click Fashion, Mohito, turystyczne – Multita, pizzerie Biesiadowo, piekarnie Gorąco Polecam Nowakowski. Co ciekawe, „sieciówki” zaczynają wchodzić w obszary rynku zarezerwowane dotąd dla firm działających pojedynczo, na niewielkim obszarze. Tak jest na przykład z Arde Haus, która zajmuje się projektowaniem, sprzedażą i budową domów jednorodzinnych, firmą Mobilex – handlującą artykułami zdrowotnymi oraz sprzętem  ortopedycznym i rehabilitacyjnym lub Bajartem – franczyzą  artystycznego malowania i wykończenia wnętrz.
Opisany powyżej, niespotykany w Polsce wzrost ma szansę powtórzyć się w 2010 – liczba systemów franczyzowych może zwiększyć się do 640, o ile zachowane zostanie dotychczasowe tempo powstawania nowych placówek. Trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że rodzime sieci to ponad 70% ogólnopolskiego rynku  franczyzodawców. 40 z nich z powodzeniem sprzedaje swoje systemy, a kolejnych 25 otwiera pierwsze placówki, za granicą, gównie w Rosji, Czechach, na Słowacji, Ukrainie i  Litwie.

Ponieważ koszt rozpoczęcia franczyzowego biznesu w ¼ przypadków nie przekracza 50 tysięcy złotych, można powiedzieć, że większość początkujących przedsiębiorców może zmierzyć się z wyzwaniami stawianymi przed licencjobiorcami. A jeśli będą lubili swoje zajęcie – ich szanse na sukces z pewnością wzrosną.
Pełny raport o rynku franczyzy Polsce 2010 znajdziecie tutaj.

(kaga)

 

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości