Dzisiaj kilka słów o tym jak może wyglądać rozwijanie umiejętności i poszerzanie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości.
Pod koniec ubiegłego roku szkolnego 25 osób wzięło udział w innowacyjnym w moim mieście przedsięwzięciu – nocnych zajęciach z przedsiębiorczości, które zorganizowałam w godzinach od 22.00 do 6.00 rano. Program warsztatów obejmował:
- gry integracyjne
- grę symulującą zarządzanie firmą „Kaczki” FMP
- grę w CashFlow
- karaoke -> w momentach kryzysu senności
Celem tego typu zajęć jest przede wszystkim pokazanie, iż przedsiębiorczość to przedmiot którego można się uczyć na wiele sposobów. A w związku z tym, iż ww. gry są trudne do przeprowadzenia w czasie lekcji, ze względu na czas ich trwania, jak również na poziom hałasu, który w czasie gier jest często generowany, trzeba je przeprowadzać poza lekcjami. Dlaczego zajęcia w nocy? Ponieważ jest to bardzo atrakcyjna dla młodego człowieka pora – w nocy nie trzeba być w domu, a można być w szkole, którą zna się tylko z dziennego funkcjonowania.
Oczywiście z punktu widzenia nauczyciela należy się odpowiednio przygotować, zwłaszcza jeśli chodzi o odpowiedzialność za młodzież. Ja przygotowałam „list intencyjny” do rodziców, w którym opisałam zamysł warsztatów uzasadniając ich celowość. Następnie rodzice podpisywali formułkę, iż wyrażają zgodę na udział swoich dzieci w tego typu zajęciach.
Należy również pamiętać o cateringu – w przypadku ww. „nocki” był wyznaczony jeden uczeń ustalający i nadzorujący kto co przynosi ze sobą – dzięki temu, zwłaszcza w chwilach kiedy dopadał nas sen mogliśmy zjeść kanapkę, ciasto, wypić kawę czy sok.
Ważna jest również świadomość, że nie jest możliwe ciągłe zainteresowanie ucznia (zwłaszcza o tak nietypowej porze) więc ćwiczenia i zajęcia edukacyjne powinny być przeplatane na przykład zawodami w karaoke.
Uczniowie byli tak bardzo zadowoleni z tej formy nauki, iż trwają prace nad organizacją kolejnego takiego spotkania.
M.