Blog

Czy to możliwe …

Data dodania: 8.07.2008

Firma Media Saturn Holding Polska jest właścicielem sieci Media Markt i Saturn (które to sieci wspólnie zajęły pierwsze miejsce w TOP 50 Handlu detalicznego w Polsce w roku 2007 osiągając sprzedaż 16400 mln zł).
Dlaczego o tym dzisiaj piszę, ponieważ wielu konsumentów będąc świadkami walki między dwoma wielkimi sieciami sklepów sprzedających ten sam asortyment, myślą sobie, czasami artykułują, że taka konkurencja to „pic na wodę” bo przecież to jedna firma . I tu wychodzi błędne myślenie, wynikające najprawdopodobniej z niewiedzy dotyczącej samego pojęcia holdingu.
HOLDING to (za wikipedią) (od angielskiego słowa hold oznaczającego trzymać) - organizacja grupująca za pomocą mniej lub bardziej wyraźnych powiązań różne samodzielne pod względem prawnym podmioty gospodarcze, przy czym jeden z podmiotów ma w tym powiązaniu pozycję dominującą i podporządkowuje sobie pozostałe. Istotą holdingu jest zarządzanie przez jedną organizację innymi podmiotami oraz kontrolowanie działalności dzięki zależnościom kapitałowym lub personalnym. Holding jest zatem formą kumulacji kapitału. Kumulacja może następować przez przejmowanie słabszych przedsiębiorstw, najpierw w swoich branżach i pokrewnych, a później także w innych obszarach gospodarki. Innym sposobem jest celowe wyodrębnienie z przedsiębiorstwa „matki” samodzielnych pod względem prawa, lecz uzależnionych ekonomicznie przedsiębiorstw „córek” (filii). Zależności matka-córka ogólnie mają charakter drzewiasty i mogą być rozbudowane, np. spółka "matka" posiada większość udziałów w kilku spółkach "córkach", które z kolei posiadają udziały większościowe w spółkach najniższego piętra zarządzania. Jednak taki model zależności w holdingach nie jest jedyny - występują też bardziej złożone sieci powiązań, w tym kapitałowych.

A zależności między dwoma wyżej wymienionymi sieciami bardzo klarownie opisał prezes zarządu ww. holdingu na łamach wspomnianego wczoraj dodatku do Manager Magazine lipca bieżącego roku. Jarosław Drabark wyjaśnia, iż obserwowana przez nas konkurencja między sieciami jest jak najbardziej możliwa, ponieważ „każda placówka czy to Media Markt czy Saturn, jest samodzielną spółką komandytową, w której dyrektor zarządzający jest udziałowcem i jest zainteresowany uzyskaniem jak najlepszych wyników sprzedaży. Takie współzawodnictwo nie tylko ożywia firmę, ale również motywuje naszych pracowników do bycia lepszym od „konkurencji” we własnej firmie. Podstawę tego zdrowego i mobilizującego układu współzawodnictwa stanowi niezależnie działające kierownictwo. Marki Media Markt i Saturn posiadają własne zarządy, które kierują się innymi koncepcjami zakupów i sprzedaży, a także realizują osobne strategie marketingowe”.
W tej samej rozmowie mamy też jasno zobrazowaną sytuację centrali tego typu holdingu:
„ … zajmujemy się podpisywaniem umów ramowych – mimo iż ceny w sklepach ustalają sami dyrektorzy, rozwojem obu sieci, finansami o charakterze ponadjednostkowym, administrowaniem sprawami personalnymi, a więc zdejmujemy przez dyrektorów poszczególnych placówek te wszystkie problemy, które nie dotyczą bezpośrednio funkcjonowania samych marketów. W naszej gestii są także działania promocyjne i reklamowe o charakterze ogólnopolskim”.
M.
Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości