Blog

Pozostałe techniki …

Data dodania: 5.07.2008

Jest jeszcze wiele technik oceny pracowników. Co autor to inna klasyfikacja, inna waga danej metody. Poniżej opiszę jeszcze kilka, subiektywnie przeze mnie wybranych:
- technika wydarzeń krytycznych – przełożony notuje skrajne wydarzenia zarówno negatywne jak i pozytywne, czyli sukcesy i porażki danego pracownika. Jest to metoda, dzięki której zarówno przełożony jak i pracownik może czerpać informacje niezbędne do dalszej współpracy czy rozwoju. Ważne jest jedynie przy wyborze ten metody aby nie skupiać się tylko na negatywnych wydarzeniach krytycznych.
- ranking – metoda polegająca na uszeregowaniu pracowników od najlepszego do najgorszego biorąc pod uwagę jedno lub kilka kryteriów. Jest ona dobra tylko wtedy gdy ocena ma służyć określonej grupie pracowników, ponieważ nie stwarza możliwości porównania między działami na przykład. Poza tym nie daje żadnych informacji zwrotnych dla pracowników, które byłyby przydatne w dalszym rozwoju.
- zarządzanie przez cele (ZPC) – generalnie jest to sposób zarządzania firmą/działem, jednak sama idea ZPC może być używana również do oceny pracowników. I w takim wypadku proces jest oparty na trzech etapach. Pierwszy polega na wytyczeniu celów pracownikowi, dokonywany we współpracy pracownika i przełożonego. W drugim pracownik ustala samodzielnie sposoby dojścia do wyznaczonych celów (dowolność na tym etapie określa przełożony – może być różna). I trzeci etap to kontrola realizacji celów, wraz z analizą czynników które pomogły lub przeszkodziły w dojściu do celów. Metoda mimo iż pracochłonna daje bardzo dużo informacji do oceny pracownika oraz informacji dla pracownika w celu dalszego samorozwoju.

O ocenianiu na razie wystarczy … uff
M.
Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości