Blog

sentyment i metody oceny pracowników ...

Data dodania: 2.07.2008

Na wakacje wzięłam sobie z biblioteki kilka lektur z listy OP na przyszły rok, tak żeby przypomnieć sobie kilka rzeczy, zapoznać się z nowościami no i żeby nie wypaść z obiegu ;).
Wybierałam je kierując się tytułami, nie zwracając uwagi na autorów. I wczoraj oglądam sobie jedną z nich, a tu mam w ręku książkę swoich nauczycieli/wykładowców z którymi kilka lat temu miałam większą lub mniejszą przyjemność obcować. Więc do książki „Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem” podchodzę z sentymentem.
Dzisiaj rozpoczynam mini cykl metod oceny pracowników. Ale zanim o metodach to kilka słów o samej ocenie.
Otóż ocena pracowników jednym z najważniejszych elementów w systemie zarządzania zasobami ludzkimi. Pozwala uzyskać informacje niezbędne do podejmowania odpowiednich decyzji personalnych dotyczących: zatrudniania pracowników, przemieszczania pracowników wewnątrz organizacji, planowania działalności szkoleniowej, planowania karier zawodowych, przyznawania premii, nakładania kar i zwolnień pracowników.
Jedną z najnowszych metod oceny pracowników jest Model 360°. Metoda ta polega na zbieraniu informacji o ocenianym pracowniku od bardzo wielu osób, mających styczność z ocenianym. Za pomocą różnych narzędzi (kwestionariusze, wywiady) uzyskuje się wiadomości od przełożonych, bezpośrednich podwładnych, ale również od jej kolegów i współpracowników z zespołów projektowych, zewnętrznych i wewnętrznych klientów i dostawców. Zbierając w ten sposób informacje tworzy się pełen obraz osoby ocenianej, bo przedstawiony z różnych perspektyw.
Proces oceny 360° może być wykorzystywany do zbierania informacji na temat umiejętności, wiedzy i stylów zachowań danej osoby. Posłużę się tu fragmentem publikacji ze strony ftp://ftp.helion.pl/online/360sto/360sto-1.pdf i zacytuję charakterystykę wyżej wymienionych typów informacji:
- umiejętności – sprawność wykonywania zadań, poziom mistrzostwa w danej dziedzinie (np.: umiejętność myślenia strategicznego, komunikacji na piśmie, delegowania uprawnień, negocjacji czy obsługi urządzeń).
- wiedza – obeznanie z danym tematem lub dziedziną wiedzy
- style zachowań – zbiór typowych cech lub sposobów reakcji w kontaktach ze środowiskiem zewnętrznym (np.: pewność siebie, poziom energii, samowystarczalność, stabilność emocjonalna).
M.


Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości