Blog

A wydawałoby się, że powinniśmy już dawno przestać wierzyć w bajki …

Data dodania: 26.06.2008

Dzisiejszy Dziennik pisze o kłamstwach w reklamach banków. Mhh czytając artykuł pomyślałam, że niestety cała masa dorosłych ludzi cały czas wierzy w bajki serwowane w reklamach. No oczywiście, nawet świadomi konsumenci czasami dają się zmanipulować, ale mam wrażenie że wielu ludzi bezgranicznie poddaje się reklamom i ślepo im zawierza – niestety.
W dniu 21 grudnia 2007 roku weszła w życie ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2007r., nr 171, poz. 1206, dalej jako "Ustawa"), a mimo to banki (bo o tych dzisiaj mowa) prześcigają się w pomysłach zmanipulowania klientem.
Artykuł z Dziennika wypunktowuje: „PKO BP w reklamie MAX Lokaty obiecywał 6 proc. zysku, ale nie informował, że naliczanie odsetek rozpocznie dopiero po jakimś czasie. Dla wyjątkowo pechowych klientów oznaczało to, że ich pieniądze będą bezczynnie leżeć na lokacie nawet przez półtora miesiąca. Manipulacja okazała się bardzo skuteczna - bank dzięki tej kampanii w ciągu kilku tygodni zebrał gigantyczną kwotę 7,5 miliarda złotych. To nie jest odosobniony przypadek. Aktor Piotr Fronczewski z psem Fąflem zachwala 8-procentową lokatę Getin Banku. Nie dodaje jednak, że takie oprocentowanie dostaniemy, zamrażając pieniądze nie na rok, ale na dwa lata. Hubert Urbański reklamował lokatę Banku Millennium z oprocentowaniem 10-proc. Niestety, obowiązywało ono tylko w ostatnim miesiącu jej trwania. Kolejna gwiazda show biznesu Fin Toni Hyyrylainen z programu "Europa da się lubić" zachwycał się kontem Nordea Spektrum. Jednak bezpłatne prowadzenie rachunku i darmowe wypłaty z bankomatów dotyczyły tylko tych osób, które w ciągu trzech miesięcy wpłaciły do Nordea Banku co najmniej 4,5 tys. zł. Sztuczki reklamowe stosują także ubezpieczyciele. Allianz dostał od Komisji Etyki Reklamy nakaz wycofania kampanii, w której twierdził, że ma najtańsze AC i OC na rynku. Okazało się bowiem, że można znaleźć lepszą ofertę.”
Przychodzi refleksja do czego jeszcze posuną się banki, jakie znajdą metody obchodzenia przepisów, i jakie kity będą wciskać w reklamach aby zwabić klientów, którzy zostawią w ich kasach duże pieniądze niewiele z tego mając …

Kilka razy w roku powtarzam swoim uczniom (prawie jak mantre), że w przyrodzie nic za darmo nie ma, a już na pewno nie ma w gospodarce, biznesie, w związku z tym zawsze należy dokładnie przeczytać umowę, nie krępować się zadawać pytań i dociekać tak aby być w 100% pewnym, że konsekwencje złożenia podpisu na umowie są nam znane!

M.

p.s. linki do artykułów o podobnej treści:
http://www.medialine.pl/artykul.php?getpage_id=10&getsubpage_id=16&artykul_id=2311
http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/gdy;reklama;przekracza;granice;uczciwej;konkurencji,198,0,349382.html

treść ww. ustawy:
http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/1206.htm
Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości