Blog

Niby masowy a indywidualny …

Data dodania: 25.06.2008

Mass Customization - zindywidualizowana produkcja masowa. Czyli nic innego jak strategia biznesowa nastawiona produkcja dóbr i świadczenie usług na masową skalę dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta po standardowych kosztach. Taka strategia pozwala na maksymalizację satysfakcji klienta na każdym z etapów procesu podejmowania decyzji zakupu, co może stanowić podstawę uzyskania przewagi konkurencyjnej w danym segmencie rynku ("Logistyka" 5/2004).
Najlepszym przykładem zastosowania mass customization mogą być komputery osobiste. Każda osoba kupująca komputer ma swoje preferencje odnośnie jego konfiguracji. Jeśli producenci mieliby składować wszystkie możliwe konfiguracje komputerów, magazyny urosłyby do niesamowicie dużych rozmiarów, co wiązałoby się z ogromnymi kosztami. W tej chwili ostateczna konfiguracja komputera jest odkładana do momentu złożenia zamówienia przez klienta, po czym konkretne części zgodnie z zamówieniem są instalowane i wysyłane do zamawiającego.
Inny przykład indywidualnego podejścia do nabywcy po przypadek japońskiego National Industrian Bicycle Company, które produkuje w elastyczny sposób duże ilości rowerów idealnie spełniające potrzeby konkretnych nabywców. Klienci, którzy przychodzą do najbliższych sklepów rowerowych, są mierzeni przez sprzedawców za pomocą specjalnej konstrukcji, poczym ich wymiary są wysyłane faksem do zakładu produkcyjnego, tam wprowadza się je do komputera, a ten w ciągu 3 minut tworzy projekt odpowiedniego roweru. Następnie rusza proces produkcyjny w czasie, którego praca automatów i robotników również jest organizowana i kontrolowana przez komputer ("Marketing" P. Kotler)

Istnieją różne formy mass customization, między innymi:
Collaborative Customizer nawiązuje indywidualny kontakt z każdym klientem, pomaga w określeniu oczekiwań klienta w stosunku do produktu oraz w znalezieniu idealnego produktu. Forma ta dzięki integracji klienta w procesie produkcji jest optymalną formą mass customization. Adaptive Customizer oferują standard, w którym produkt jest tak przygotowany, że klient poprzez moduły może go dostosować do swoich potrzeb.
Cosmetic Customizer prezentuje ten sam produkt standardowy każdemu klientowi zmieniając tylko sposób prezentacji.
Transparent Customizer oferuje odbiorcy indywidualnemu jednorazowy produkt, lecz nie informuje go o tym, że produkt został dla niego stworzony.
M.
Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości