Blog

O poszukiwaniu kasy część ostatnia

Data dodania: 16.06.2008

I ostatnia metoda stosowana przeze mnie w celu pozyskania środków na książki i czasopisma do biblioteki – to projekt sponsoring (mój autorski pomysł realizowany w szkole już od 5 lat z wielkim powodzeniem). Otóż uczniowie z moją pomocą pozyskują pieniądze od lokalnych biznesmenów. Mają za zadanie najpierw samodzielnie stworzyć podanie, w którym motywują swoje działania, następnie sprawdzam to podanie i podpisuję się pod nim jako opiekun. No i od tego momentu zaczyna się „walka”, uczniowie sami wybierają firmy, które odwiedzają osobiście, rozmawiają tam z dyrektorami, prezesami, negocjują - > ZDOBYWAJĄ DOŚWIADCZENIE -> czasem jest ono bolesne, nieprzyjemne, a innym razem wręcz fascynujące i motywujące do dalszego działania. Co jest bardzo ważne to, to że nauczyciel w miarę swoich możliwości powinien kontrolować czy odwiedzane firmy nie są firmami rodzinnymi uczniów (na początku roku opowiadając o tym projekcie podkreślam, że to nie chodzi o to tylko żeby zdobyć kasę, ale najważniejszy jest sam proces poszukiwania możliwości). Inną zasadą niezmiernie ważną jest to, iż pieniądze nie mają prawa przechodzić z rąk do rąk, czyli ani uczniowie ani nauczyciel fizycznie nie dostaje tych pieniędzy. Ja to rozwiązałam tak, iż pieniądze przelewane są od sponsora na konto Rady Rodziców z którego to konta pobieram pieniądze na książki, i wobec władz rady rozliczam się z tych pieniędzy. Odbiera to możliwości komukolwiek do posądzenia mnie o krętactwo. Uczniowie na koniec piszą sprawozdanie ze swojej pracy nad „projektem sponsoring”. Teraz druga strona – co może nauczyciel zaoferować w zamian. Otóż przede wszystkim trzeba uprzedzić uczniów iż tego typu darowizny firma nie może sobie odpisać od podatku, ponieważ szkoły nie są instytucjami użyteczności publicznej (to jest jedno z pierwszych pytań dyrektorów). A oferować można działania promocyjne typu: stworzenie tablicy typu: „Przedsiębiorczość w tym roku sponsorują…”, wklejki w książki typu: „książka została zasponsorowana przez” lub „książka została zakupiona przez”, wywieszenie plakatów sponsora w pracowni czy na korytarzach szkoły. Oczywiście działaniami promocyjnymi zajmują się uczniowie zaangażowani w konkretny przypadek

Dzięki projektowi co roku wyposażam bibliotekę w książki na kwotę od 2000 – 3000 zł i tworzę w ten sposób bazę niezbędną w przygotowaniach do konkursów i olimpiad.

M.
Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości