Blog

... najcenniejsze marki ...

Data dodania: 10.12.2008

Ranking najcenniejszych marek „Marqa 2008” zorganizowany przez Rzeczpospolitą dobiegł końca. Wyłoniono najlepszych w 11 kategoriach, a wyniki rankingu były pokazały, iż łączna wartość polskich marek biorących w nich udział wzrosła od ostatniej edycji ponad dwukrotnie. To bardzo cenne i podnoszące na duchu informacje zwłaszcza, że jak zauważył wiceminister gospodarki, obecnie pracuje się intensywnie nad tym, żeby Polska sama w sobie była znaną i cenioną marką, a dzięki wzrostowi wartości rodzimych marek na rynku będzie miała ułatwione zadanie.
„Ranking "Rz" jest jedynym takim zestawieniem marek w Polsce opartym na twardych finansowych danych połączonych z bardzo szczegółowym badaniem opinii konsumentów. W tegorocznej edycji wzięto pod uwagę ponad 400 marek. 70 proc. tych, które znalazły się na liście, zanotowało wzrost wartości.” (więcej)

Oto najcenniejsze polskie marki:
1. Orlen
2. PKO BP
3. TP S.A.
4. PZU
5. PeKaO


„Warto jednak pamiętać, że w przypadku wyceny marek kluczowa jest skala biznesu, na czym korzystają dawni monopoliści oraz ich współcześni następcy, których marki warte są setki milionów złotych.
Nieco mniej się tu liczą odczucia i decyzje konsumentów, które mają z kolei największy wpływ na wartość marek handlowych w branżach, gdzie po 1989 roku szybko zapanowała wolna konkurencja. W takich warunkach zwiększały swoją wartość Wedel, Żywiec, Winiary, Hortex czy Ludwik.
Wielu takim markom pomogło wsparcie strategicznych inwestorów, często zagranicznych, którzy – wbrew początkowym obawom – nie zastąpili ich globalnymi brandami. Obok sztandarowego już przykładu brytyjskiej firmy Cadbury, która, doceniając siłę marki Wedla, na niej skoncentrowała swój biznes w Polsce; na rozwój znanych od lat polskich brandów postawiła m.in. grupa Nestle, inwestując w Winiary, Nutricia, właściciel Bebika i BoboVity czy brytyjska grupa Cussons (Luksja i proszek E).” (więcej)

M.

 

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości