Blog

.: biznes i temperament :.

Data dodania: 7.02.2015

emocjeGdyby jakiegokolwiek biznesmena zapytać, co jest czynnikiem sukcesu, okazałoby się, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Większość wskaże wizję rozumianą jako marzenie o przyszłości i to tak silne, że nie pozwala usiedzieć na miejscu, zmusza do aktywności dając impuls do działania i wywołuje pozytywne emocje. Inni postawią na szybkość reagowania, pozwalającą uprzedzić  kroki konkurentów lub dyscyplinę i samokontrolę. Jeszcze inni powiedzą o determinacji, zarządzaniu czasem, umiejętnościach społecznych… Tak naprawdę – ilu pytanych, tyle odpowiedzi, bo każdy widzi swój sukces inaczej. Jednak takie podejście do problemu nie satysfakcjonuje naukowców - przecież według nich wszystko można zważyć, zmierzyć, zbadać i zinterpretować – choćby nawet hipoteza była, delikatnie mówiąc, dziwaczna. Weźmy chociażby badaczy z University of Wisconsin-Milwaukee, którzy pracując ze specjalistami z Londyńskiej Szkoły Biznesu poddali analizie zdjęcia twarzy pięćdziesięciu prezesów różnych przedsiębiorstw. Po opracowaniu wyników okazało się, że firmy, którymi zarządzają dyrektorzy generalni o szerokich twarzach, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe. Wysnuty wniosek jest z gatunku tych, o których pisał Ernst Kretschmer na początku XX wieku, stwierdzając, że istnieje związek pomiędzy osobowością a wyglądem zewnętrznym (więcej informacji możecie znaleźć tutaj).
W ostatnim czasie w naszym kraju badania związku pomiędzy sukcesem biznesowym a osobowością powadziła w latach 2012-2013 pani dr Magda Drzewieckia-Sarosiek z warszawskiej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ich celem było sprawdzenie, jakie czynniki wpływają na przedsiębiorczy sukces oraz jak jego osiągnięcie wpływa na  kobiety. Wyniki wskazują, iż powodzenie w prowadzeniu własnej firmy osiągają te panie, które są w najwyższym stopniu aktywne, odporne na stres, ekstrawertyczne, sumienne, przekonanie o własnej skuteczności i perseweratywne – trudne słowo, oznaczające brak skłonności do drobiazgowego rozpamiętywania tego, co już się wydarzyło. Dla poczucia sukcesu najbardziej istotna jest intensywność odczuwanych pozytywnych emocji i zadowolenie z życia. Jednocześnie okazuje się, że decyzja o prowadzeniu działalności gospodarczej i przełożenie jej na rzeczywistość jest tak ważnym momentem w życiu, że może zmodyfikować cechy temperamentu - na początku zazwyczaj niekorzystnie, co objawia się  spadkiem wrażliwości i wytrzymałości oraz zmniejszeniem poczucia skuteczności w działaniach. Jednak w późniejszym okresie biznesowej kariery wzrasta optymizm, wraca poczucie wartości i pozytywne nastawienie do przyszłych zmian w otoczeniu. Taka analiza czynników przedsiębiorczego sukcesu pozwoliła również na sformułowanie wniosków dotyczących wsparcia kobiet planujących i podejmujących działalność gospodarczą. Na początku biznesowej drogi najważniejsze jest dostarczenie im rzetelnej wiedzy związanej z zarządzaniem, księgowością i marketingiem, później indywidualne spotkania z coachem lub grupą networkingową złożoną z osób w podobnej sytuacji życiowej.
Jak widać – biznes i temperament mają ze sobą dużo wspólnego. Ważne, żeby to zrozumieć i wykorzystać.
(kaga)

Komentarze ():

Partnerzy Olimpiady Przedsiębiorczości